Huraikan Empat elemen utama yang membuktikan kerajaan Melayu Melaka sebagai sebuah kerajaan Islam
Antara faktor melaka menjadi pusat pluraliti masyarakat ialah sultan melaka yang berwawasan dan berwibawa selain itu sistem pentadbiran melaka yang cekap dibantu oleh bendahara Tun Perak, dasar pelabuhan dan perdagangan bebas, pemelukan Islam oleh raja Melaka dan ditambah pula dengan adanya sultan melaka yang cintakan ilmu pengetahuan dari Arab, cina ,India dan lain lain datang berdagang dengan bebas dan aman, Pedagang arab telah menyebarkan islam serta mengajar pelbagai bidang ilmu
pengetahuan seperti ilmu tasawuf fiqah ibadah dan lain lain. Di samping itu raja Melaka berkahwin dengan masyarakat pendatang seperti perkahwinan Puteri Hang li Po dari China dan membuat percampuran diplomatik dengan negeri china. Berlaku pencampuran masyarakat dan budaya iaitu pluraliti masyarakat dan pluraliti budaya di Melaka secara asimilasi. Contohnya : masyarakat baba dan nyonya keturunan Syed Arab dan lain lain. Dari aspek budaya pula dapat dilihat dalam amalan upacara bersanding yang dipengaruhi oleh unsur hindu. Manakala contoh ; Majlis khatam al- Quran, berzanji dan marhaban dari Arab atau Islam.
Huraikan Empat elemen penting yang berkait rapat dengan pembentukan masyarakat pluralistik selepas merdeka.
Dari segi politik, setiap etnik telah membentuk parti politik masing masing iaitu Melayu ( UMNO) cina (MCA ) dan india ( MIC). ketiga tiga parti telah bergabung sebagai parti perikatan dan menang dalam pilihanraya tahun 1955. Ketiga tiga parti tersebut sama sama berjuang menuntut kemerdekaan daripada pihak british.
Dari segi perlembagaan , perlembagaan persekutuan malaysia adalah undang undang tertinggi yang menjadi sumber segala prundangan yang lain yan gwujud dimalaysia. Dari segi sejarah terdapat dua peringkat kontrak sosial yang pernah berlaku di alam melayu. Pertama ialah yang berlaku di zaman pluraliti iaitu wa'ad atau janji taat setia dan saling menghormati di antara rakyat dan raja. Ia berlaku antara Demang Lebar Daun yang mewakili rakyat dengan Sang Sapurba yang mewakili raja dan pemerintah
Dari segi pendidikan, semasa zaman penjajahan british tidak ada satu pun pendidikan rasional. Setiap etnik mempunyai acuan pendidikan sendiri iaitu Sekolah Melayu, Cina dan Tamil. Sistem pendidikan di persekutuan di tanah melayu terbahagi kepada tiga peringkat iaitu
a) Pendidikan british rendah dan menengah - anak bangsawan melayu dan anak hartawan cina dan india
b) Sekolah melayu peringkat rendah dengan bantuan british
c)Sekolah vernakular Cina dan Tamil
Selepas merdeka perlembagaan telah memperuntukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
Dari segi Ekonomi, selepas merdeka kerajaan telah melakukan pelbagai usaha untuk mengatasi masalah ekonomi dan sosio politik. Rancangan pembangunan ekonomi negara dibahagikan kepada empat peringkat
a) Rancangan pra merdeka ( rangka pembangunan persekutuan tanah melayu dan rancangan persekutuan melayu pertama )
b) rancangan selepas merdeka ( rancangan persekutuan melayu kedua dan sebahagian daripada rancangan malaysia yang pertama )
c) rancangan era dasar ekonomi baru
d) dasar pembangunan negara
Jelaskan tiga faktor pembentukan pluraliti di Malaysia
Kenyataan di
atas ternyata dapat kita simpulkan bahawa pelbagai cabaran yang perlu kita
tempuhi bagi membina negara Malaysia yang unggul di mata dunia. Terdapat
pelbagai cabaran yang di antaranya adalah cabaran sulung atau yang utama iaitu
di mana cabaran kepentingan etnik dari aspek sosial. Aspek sosial ini dapat
lihat melalui empat paradigma yang berlainan iaitu dari sudut pemisahan
fizikal, sistem pendidikan yang berasingan, polarisasi dalam kalangan pelajar
dan kontrak sosial. Dari sudut pemisahan fizikal ianya berlaku dalam masyarakat
negara ini yang timbul akibat daripada kesan dasar “pecah dan perintah” yang
diamalkan oleh British sejurus mennjajah Malaysia. Ketiga-ketiga kumpulan kaum
ini bukan sahaja terasing daripada segi lokasi tempat tinggal, malahan mereka
menjalankan jenis pekerjaan yang berbeza. Keadaan ini juga menyebabkan sesuatu
golongan etnik itu tidak mengenal atau berpeluang berinteraksi dengan lebih
kerap di antara sesama mereka khususnya mereka yang tinggal dalam wilayan yang
berbeza. Hal ini berlaku akibat pemisahan fizikal yang disebabkan keadaan
geografi di Sabah dan Sarawak yang terpisah oleh Laut China Selatan.
Implikasinya terhadap hubungan etnik memperlihatkan perbezaan dari aspek lokasi
yang berbeza merupakan perkembangan yang kurang sihat dalam pemupukan hubungan
etnik di Malaysia. Selain itu, ia hanya meningkatkan lagi perasaan kekitaan
atau etnosentrisme yang bermaksud pandangan atau perseptif yang melihatkan
kelompok etnik lain melalui kaca mata etnik itu sendiri. Keadaan sebegini hanya
akan menimbulkan prasangka, stereotaip dan mengekalkan kejahilan di dalam
kalangan ahli bagi sesuatu golongan etnik terhadap golongan etnik yang lain.
Contoh yang boleh kita nyatakan di sini adalah, kejahilan ilmu masyarakat
Semanjung Malaysia dalam memahami cara hidup masyarakat Sabah dan Sarawak yang
sedikit berbeza dari aspek budaya, keagamaan mahupun adat resam. Perkara
sebegini mungkin akan berlaku jika semua etnik hanya mengambil berat tentang
etniknya yang tersendiri sahaja. Maka, pastinya amat sukar sekali Malaysia
untuk menjadi negara yang lebih maju sekiranya masyarakatnya terpisah dari
sudut fizikal dan terasing dari arus pemodenan negara. Seterusnya, adalah dari
sudut sistem pendidikan yang terasing. Setiap golongan etnik mempunyai sistem
pendidikan yang tersendiri. Maksudnya di sini adalah, pelajar Melayu menuntut
di sekolah Melayu dan menggunakan bahasa perantaraan bahasa Melayu, pelajar
Cina menuntut di sekolah Cina dan juga menggunakan bahasa Mandarin sebagai
bahasa perantaraan, manakala, pelajar India menuntut di sekolah Tamil dan
menggunakan bahasa Tamil. Sistem persekolahan yang memisahkan pelajar mengikut
bahasa ibunda dan perbezaan etnik kurang memainkan peranan yang berkesan bagi
memupuk integrasi dan persefahaman dalam kalangan pelajar. Situasi hanya akan
menyebabkan interaksi mereka hanya terhad di antara etnik yang sama sahaja.
Implikasi bagi hubungan etnik ini hanya memberikan kesan yang negatif kepada
negara Malaysia. Semua etnik masing-masing mempertahankan bahasa ibunda mereka
dan tidak akan menerima bahasa ibunda kaum yang lain. Ini adalah mereka akan
menganggap adalah tidak wajar dan tidak penting untuk mempelajari bahasa kaum
yang lain. Selain itu, adalah menjadi satu kemestian di mana setiap sekolah
mengamalkan sistem pendidikan yang berbeza. Ianya akan memberikan impak yang
kurang elok kepada penstrukturan negara kerana mempunyai corak pendidikan yang
berbeza-beza. Tidak juga dilupakan bahawa golongan yang menuntut di sekolah itu
juga akan terlahirnya para pemimpin untuk mentadbir negara Malaysia pada satu
hari kelak. Sekiranya pemikiran mereka hanya disogok dengan etnik mereka
sahaja, sudah pasti Malaysia tidak akan berada dalam keadaan yang aman. Bakal
pemimpin negara ini juga mengalami kesukaran untuk mendapatkan kata sepakat
daripada rakyatnya yang terdiri daripada etnik yang berbeza. Pastinya, amat
sukar untuk kita memupuk masyarakat yang majmuk jika cabaran ini dianggap
enteng oleh pihak yang berwajib. Dari sudut polarisasi dalam kalangan pelajar
yang dapat kita lihat adalah masih lagi terdapat keterasingan pada peringkat
sekolah rendah, kerenggangan pada peringkat sekolah menegah dan institut
pengajian tinggi awam (IPTA) serta institut pengajian tinggi swasta (IPTS)
masih wujud. Keadaan sebegini menyukarkan lagi proses hubungan etnik di
Malaysia. Implikasinya di sini adalah nilai-nilai bagi memupuk semangat
kekitaan pada negara Malaysia tidak dapat diterapkan dengan berkesan kerana
masih lagi terdapat jurang di antara semua kaum. Jika kita lihat, pada masa
kini, masih ada lagi para ibu bapa yang kurang mempercayai untuk menghantar
anak-anak mereka ke Sekolah Kebangsaan. Mereka lebih mudah menghantar anak-anak
mereka ke Sekolah Jenis Kebangsaan kerana merasakan struktur pendidikan di
sekolah tersebut dapat menjamin kecemerlangan akademik anak mereka. Sukar
sekali untuk kita memaksa ibu bapa ini kerana mereka mempunyai satu perspektif
yang perlu kita hormati. Walau bagaimanapun, tidak semua ibu bapa yang
bertindak sedemikian.
Cabaran yang
kedua adalah cabaran kepentingan etnik dari aspek ekonomi. Melalui aspek
ekonomi terdapat dua perkara yang perlu ditekankan adalah penguasaan ekonomi
dan perbezaan pekerjaan berdasarkan sektor ekonomi. Pertama, penguasaan ekonomi
memperlihatkan jurang yang luas bagi setiap etnik. Majoriti kaum Melayu
menguasai sektor pertanian yang memerlukan banyak tenaga sumber manusia dan
berteknologi rendah. Bagi kaum Cina, yang umumnya menguasai sektor yang lebih
maju seperti perniagaan, perdagagan dan menggunakan teknologi moden. Manakala,
kaum India pula banyak terlibat dengan perladangan di estet getah dan kelapa
sawit. Kenyataan di sini sudah membolehkan kita membuat satu kesimpulan iaitu
terdapatnya jurang pendapatan yang begitu ketara dan tidak seimbang dalam
ekonomi negara Malaysia. Semua golongan etnik sentiasa mencuba untuk bersaing
dalam ekonomi ini untuk berusaha mendapatkan hak dan keuntungan yang lebih
besar. Penguasaan ekonomi yang berbeza serta jurang pendapatan yang tidak
seimbang mengakibatkan ketidakstabilan dalam masyarakat majmuk. Justeru itu,
implikasinya mengakibatkan ketidakpuasan hati bagi semua golongan etnik. Bagi
kaum Melayu yang terlibat dalam sektor pertanian mendapat pendapatan yang
sedikit dan berkemungkinan akan menghadapi dengan kemiskinan. Situasi yang sama
juga akan berlaku terhadap kaum India yang di mana harga getah dan kelapa sawit
adalah berlandaskan kepada keadaan ekonomi di dunia. Jika harga meningkat,
maka, pulangannya tentu baik dan sebaliknya juga akan berlaku. Golongan etnik
Cina pula akan terus mencari peluang-peluang keemasan dalam perniagaan dan
mereka dapat hidup dalam hidup yang cukup mewah. Akan tetapi, mereka pasti
berasa tidak puas hati yang di mana kebanyakan lubang perniagaan banyak
diutamakan kepada kaum Bumiputera atau Melayu. Sudah tentu timbulnya persoalan
di lubuk pemikiran mereka di mana hak mereka sedangkan selama ini mereka banyak
menyumbang kepada ekonomi negara. Isu-isu sebegini merupakan perkara yang boleh
menyebabkan negara kita bergolak. Selain itu, dalam Rancangan Malaysia Kedua
ada menyatakan perpaduan negara tida boleh dicapai tanpa kesaksamaan dan
keseimbangan yang lebih besar dalam kalangan kumpulan sosial dan etnik Malaysia
melalui penyertaan mereka dalam pembangunan negara dan dalam perkongsian
manfaat daripada permodenan dan pertumbuhan ekonomi. Sesungguhnya, perpaduan
negara tidak boleh dipupuk seandainya sebahagian besarnya penduduk kekal miskik
dan peluang pekerjaan produktif yang tidak mencukupi. Fenomena kemiskinan bukan
sahaja terdapat di kawasan luar bandar tetapi juga di kawasan bandar. Keadaan
ini boleh mengugat perpaduan negara kerana masalah kemiskinan hanya menonjol
dalam kalangan kelompok etnik yang tertentu sahaja.
Cabaran yang
ketiga adalah cabaran kepentingan etnik dari aspek politik iaitu di mana
politik perkauman boleh menimbulkan perasaan kurang senang hati dan mengukuhkan
semangat perkauman jika sesuatu tindakan diambil tanpa mendapat kata sepakat
oleh semua pihak. Isu-isu perkauman seperti bahasa, kebudayaan, pendidikan,
agama, kerakyatan, dan ekonomi jika dipergunakan untuk tujuan berpolitik,
pastinya, ia tidak akan menyumbang ke arah masyarakat yang bersatu padu.
Implikasinya mengakibatkan semua etnik akan saling berusaha untuk mengekalkan
identiti kaumnya sendiri tidak kira dari aspek bahasa dan budaya, mereka akan
cuba untuk mempertahankan agar mereka juga mendapatkan hak yang sama rata.
Selain itu, semangat taat setia pada negara Malaysia juga tidak wujud di
kalangan etnik kerana masing-masing pasti ingin menaburkan bakti pada negara
mereka sendiri. Lambang bendara Malaysia akan tinggal sebagai lambang sahaja
jika semua etnik hanya mementingkan hak etnik masing-masing.
No comments:
Post a Comment